Autobedrijf Hong-Paul Duiven
NL  EN
Home Over Ons Tuning Revisie Diensten Contact Afspraak Offerte Klantenservice

DSG en Dubbele Koppeling Specialist

De eigenaar van Autobedrijf Hong Paul heeft van 2000-2005 bij de VAG dealer gewerkt. Volkswagen was in 2003 de eerste fabrikant die op grote schaal de dubbele koppeling versnellingsbak ging inzetten voor personenauto's. DSG natte koppeling 6 versnellingen in de Golf R32 is toen op de markt gekomen. Inmiddels zijn er meer merken met dezelfde techniek op de markt. Autobedrijf Hong-Paul is nu gespecialiseerd op alle dubbele koppeling techniek. Wij zijn ook erkend door fabrikant LuK als reparateur van dubbele koppeling techniek. Naast de reparatie bieden wij ook complete revisie van de DSG/S-tronic en Mechatronic aan.

Primeur bij Autobedrijf Hong-Paul:

Wij zijn het enige bedrijf in heel Nederland die het revisie werk kan uitvoeren aan de Mechatronic van de DSG/S-tronic 7 droge koppeling. Meer info kijk op mechatronic revisie.

De service van Autobedrijf Hong-Paul bestaat uit:
 
  • DSG of S-tronic tuning software op maat
  • Revisie/rebuild DSG/dokter mechatronic DQ200,DQ250,DQ500,DL501
  • Revisie/rebuild DSG of S-tronic mechatronic MQB DQ200,DQ250-6A,DQ250-6F,DQ250-6V
  • DSG of S-tronic tuning MQB DQ200,DQ250-6A,DQ250-6F,DQ250-6V
  • DSG/dokter mechatronic reparatie
  • DSG of S-tronic mechatronic vervangen
  • DSG of S-tronic onderhoud
  • DSG VAG
  • DSG of S-tronic reparatie
  • DSG of S-tronic revisie
  • DSG of S-tronic vervangen
  • DSG of S-tronic software flash
  • DSG of S-tronic aanpassingen
  • DSG of S-tronic diagnose
  • Spoelen bij natte koppeling alle merken
  • Dubbele koppeling vervangen (droge en natte) alle merken
  • Origineel software update alle merken
  • Diagnose storing alle merken
  • Elektronica storingen lokaliseren in TCU alle merken
  • Onderhoud/reparatie alle merken
  • DSG of S-tronic tuning specialist
  • Dubbele koppelingstransmissie tuning specialist
  • DSG specialist/Dokter DSG
  • S-tronic Dokter
  • Dokter S-tronic
  • S-tronic Specialist/Dokter
  • S-tronic Specialist

De volgende merken hebben een dubblele koppelingstransmissie, wij zijn specialist in:

 
  • PDK (Porsche DoppelKupplungsgetriebe : Porsche)
  • EDC ( Efficiency Double Clutch : Renault)
  • DSG (Direct Shift Gearbox : Volkswagen VAG)
  • S-Tronic (Audi)
  • 7G-DCT (Mercedes)
  • DCT (Dual Clutch Transmission : BMW, Ferrari, Hyundai, Kia)
  • TCT (Twin Clutch Transmission : Fiat)
  • PowerShift (Ford/Volvo)


DSG (Double Shift Gear) versnellingsbak behoort tot een van de beste automatische versnellingsbakken die er op dit moment zijn. De DSG combineert met dubbele koppeling de sportiviteit en het lage brandstofverbruik van een handbak met het comfort van een automaat.
 
Een groot nadeel van deze automaten is dat het niet een op maat gemaakt product is. Daarnaast heeft het veel voorkomende problemen als trillingen en het ongewenst terugschakelen bij acceleratie. Bent u daarom op zoek naar een blijvende oplossing? Wij lossen graag dit probleem voor u op.


Welke VAG DSG/S-tronic versnellingsbakken passen wij aan?


De DSG of S-tronic versnellingsbakken die wij softwarematig op maat maken zijn:
 
  • DQ200  7-Versnellingsbak met droge koppeling (ook de MQB).
  • DQ250  6-versnellingsbak met natte koppeling (ook de MQB).
  • DQ500  7-versnellingsbak met natte koppeling (ook de MQB).
  • DL501   7-versnellingsbak met elektro-hydraulisch gecontroleerde dubbele koppeling.
  • DL382   7-versnellingsbak met elektro-hydraulisch gecontroleerde dubbele koppeling (ook de MQB).
  • DQ400e 6-versnellingsbak met natte koppeling (ook de MQB).
  • DQ200e 7-Versnellingsbak met droge koppeling (ook de MQB).
  • DQ511 10-versnellingsbak met natte koppeling in de toekomst.
  • DQ380  7-versnellingsbak met natte koppeling in de toekomst.
 

DSG of S-tronic ‘Stage One’ tuning:


De basistuning (stage 1) omvat het verhogen van de koppelbegrenzer in de DSG software, samen met het verhogen van de schakeldruk. Tevens verwijderen we de ‘kickdown’ in de manuele modus. Immers: als het gaspedaal wordt ingetrapt schakelt de DSG onnodig terug voordat de auto uiteindelijk accelereert. Voor dieselauto’s met veel koppel is dit onnodig, zelfs onwenselijk, en is het beter om in dezelfde versnelling te blijven. 

Vreemd genoeg activeert de DSG versnellingsbak in de originele software de kickdown, ondanks dat de manuele stand is geselecteerd. Ook zal de bak, zelfs in de manuele stand, automatisch opschakelen bij een vast ingestelde toerenbegrenzer. Door de DSG software aan te passen, zal de bak in de manuele stand niet opschakelen, maar hier de motorbegrenzer aanhouden. Door zowel de kickdown, als de toerenbegrenzer aan te passen, wordt de wagen ook ideaal voor mensen die van echt rauwe snelheid houden. Nu maakt het niet meer uit of je op het circuit of op de Duitse Autobahn rijdt.

 

Maximale toerental:
 

Maar dat is nog niet alles. We verwijderen ook het automatisch opschakelen bij maximaal toerental. Bij benzinemotoren gaan we het maximale toerental verhogen en bij dieselmotoren gaan we het maximale toerental juist verlagen. Waarom? Simpel. Het is bekend dat de versnellingsbak in de originele DSG software configuratie zal opschakelen bij 6.800 rpm. Dat is natuurlijk geen probleem voor een standaardwagen, maar modellen met een grotere turbo willen het liefst nog wel even doortrekken tot een veel hoger toerental. Desgewenst verhogen we daarom het toerental.

Ook bij de dieselmotoren zorgen we voor verbetering. Zoals iedereen weet, gaat bij moderne dieselmotoren de versnellingsbak pas schakelen tussen de 4.800 en 5.000 rpm. Dat is jammer, want het maximale vermogen van een dieselmotor ligt rond de 4.000 rpm. Dus is het verstandig om bij de diesel het maximale toerental te verlagen (behalve in de hoogste versnelling, natuurlijk). Zo voorkomen we dat de wagen niet nutteloos doortrekt, maar dat de motor beter in zijn optimale toerenbereik blijft. Dat is niet alleen beter voor het rijgedrag en voor het rijgevoel, maar kan bovendien aanzienlijk schelen in het brandstofverbruik



Problemen met de DSG of S-tronic versnellingsbak:
 

  • Trillingen bij het overschakelen:

Wanneer de auto trilt bij het optrekken of bij het overschakelen van 1 naar 2 dan heeft de DSG versnellingsbak waarschijnlijk schade opgelopen. Wij kunnen dit softwarematig verminderen, verhelpen en voorkomen.
 
  • Inhouden van de motor:

Als je langzaam rijdt en plotseling wilt versnellen dan reageert de auto slecht. Wanneer je dan te veel gas geeft en de automaat hierdoor terugschakelt dan schiet de auto vooruit. Dit probleem heeft in de meeste gevallen te maken met koppeling slijtage. Softwarematig kunnen wij dit verhelpen waardoor de auto vlot reageert.

 

  • Trillen bij ondertoeren:

In veel DSG automaten zitten software versies waarbij je vanaf ongeveer 58 km/u, 1.200 rpm, al in de 7e versnelling zit. Wanneer je dan licht accelereert dan gaat de motor en de bak door ondertoeren trillen. Dit probleem kunnen wij verhelpen door de toerentallen aan te passen waardoor deze hoger worden gezet.

 

  • Sportstand te overdreven:

Voor veel mensen met een DSG versnellingsbak is het “S” programma te overdreven. De auto maakt te veel motorgeluid en verbruikt meer doordat er te vroeg teruggeschakeld wordt. Het “S” programma kunnen wij zo aanpassen dat het wat minder heftig is. Na de aanpassing is het programma geschikter voor stadsverkeer of om sportief te rijden.

 

  • Ongewenste kickdown:

Als het gaspedaal wordt ingetrapt schakelt de DSG onnodig terug. De automaat schakelt dan eerst terug voordat de auto accelereert. Voor dieselauto’s met veel koppel is dit onnodig en is het beter om in dezelfde versnelling te blijven. Dit is een veel voorkomend probleem en kunnen wij probleemloos softwarematig voor je aanpassen.


Voordelen en dé oplossing met DSG of S-tronic tuning

 

Per versnellingsbak zijn er diverse mogelijkheden om de DSG of Stronic te optimaliseren. Zo kunnen wij onder andere het D + S programma aanpassen, het toerental naar wens aanpassen en de ongewenste downshift verminderen.

 
Check Koppel verhogen
Check Koppelbegrenzer verwijderen
Check De schakeltijd verbeteren (± 20ms)
Check Het maximale schakeltoerental verhogen
Check Launch Control toerental aanpassing


Wat is een dubbele koppelingstransmissie

Een dubbele koppelingstransmissie wordt sinds jaren in serie toegepast bij voertuigen uit het Volkswagen-concern. De versie met 6 versnellingen met natte dubbele koppeling wordt sinds 2003 in verschillende modellen van de autofabrikant gebruikt. De nieuwe versnellingsbak met 7 versnellingen met droge dubbele koppeling wordt sinds 2008 toegepast in modellen met motorvarianten met een koppel van maximaal 250Nm.

Bij de ontwikkeling van moderne versnellingsbak-concepten moeten de voordelen van automatische en handgeschakelde transmissies met elkaar worden gecombineerd. Automatische versnellingsbakken bijvoorbeeld bieden comfort en schakelen automatisch zonder tractieonderbreking. Bij handgeschakelde versnellingsbakken zijn sportiviteit, rijplezier en gering verbruik de aantrekkelijke eigenschappen. Deze voordelen worden in beide versnellingsbakvarianten 6-traps en 7-traps verenigd.

Dit zijn geautomatiseerde versnellingsbakken, waarmee echter dankzij twee onafhankelijke deeltransmissies volautomatisch kan worden geschakeld zonder tractie-onderbreking. Het koppelingspedaal vervalt en in plaats van een conventionele versnellingshandel wordt een keuzehandel met Tiptronic functie ingebouwd. En zo functioneert een dubbele koppelingstransmissie. Beide systemen, zowel de droge als de natte uitvoering, beschikken over twee deeltransmissies en twee deelkoppelingen. Elk van deze koppelingen bedient een deeltransmissie, waardoor beurtelings  kan worden ontkoppeld en geschakeld en dus zonder tractieonderbreking kan worden gereden.

Bij de 6-traps transmissie wordt een natte dubbele koppeling toegepast. Deze bevindt zicht in het oliebad van de transmissie. Het grootste voordelen van deze variant is de koeling, omdat de warmte- afvoer plaatsvindt via de transmissieolie. Andere positieve eigenschappen zijn dat deze constructie minder ruimte vergt en een groter koppel kan overbrengen. Daarom worden natte varianten vooral toegepast in voertuigen met een groot koppel. Ongunstig zijn echter de sleepverliezen door de in olie lopende koppeling, grote hydraulische pompen, hogere reparatiekosten en regulier olie verversen.

De droge dubbele koppeling in de 7-traps versnellingsbak bevindt zich, zoals bij traditionele enkelvoudige plaatkoppelingen, in het transmissiehuis. Deze loopt niet in het oliebad en heeft daardoor geen sleepverliezen, wat bijdraagt tot een beter rendement en een lager brandstofverbruik ten opzicht van de natte uitvoering.

De versnellingsbak met dubbele koppeling is aan een onstuitbare opmars bezig in Europa. Ook al is ‘ie wat zwaarder dan een traditionele handbak, de besparingen in verbruik en CO2-uitstoot bieden voldoende compensatie. Tegen 2020 zijn naar verwachting bijna 10 miljoen auto’s met een dergelijke transmissie uitgerust. Dit aantal komt overeen met 9 tot 11 procent van de totale markt, in 2011 was dit nog 3 tot 4 procent. Er zijn twee types transmissie met dubbele koppeling de dubbele droge plaatkoppeling en de natte variant.

Automaat of Dubbele Koppelingstransmissie?

De traditionele automaat, zoals we die tegenwoordig nog steeds bijna exclusief in het hogere segment vinden (de ZF 8-bak in o.a. BMW, Jaguar enz.), blijft dominant in Noord Amerika. Europeanen en Chinezen hebben wat meer met manuele transmissies, en zij zijn dus ideale klanten voor een DCT, ook al schijnt de implementatie niet altijd even vlekkeloos te verlopen.