Autobedrijf Hong-Paul Duiven
NL  EN
Home Over Ons Tuning Revisie Diensten Contact Afspraak Offerte Klantenservice

Tuning Software Op Maat

Autobedrijf Hong-Paul is specialist op het gebied van Turbo, Hybride, DSG, AT enz. Door ons specialistisch werk hebben wij ook Software tuning in ons programma.

Er zijn 3 soorten tuning: Software, Powerbox en Chip. Aangezien er maar een echte  professionele manier is van tunen biedt Autobedrijf Hong-Paul  Software Tuning op maat aan. Software tuning is veilig, efficiënt en nauwkeurig. Autobedrijf Hong-Paul werkt via een compleet nieuw platform, anders dan andere tuning aanbieders in Nederland. Software tuning op maat werkt samen met de Pass Thru techniek. Wij controleren eerst bij de fabrikant naar de laatste software versie van uw ECU daarna maken wij de Software op maat voor u.

 De service van Autobedrijf Hong-Paul bestaat uit:
 
  • 2 jaar motorgarantie voor auto's tot 2 jaar oud of 100.000 km
  • 5 jaar garantie op software
  • Software tuning op maat
  • TÜV Certificaat
  • Al onze producten voldoen aan de emissienormen van de ECE-cyclus.
  • Software update
  • Software klonen
  • Software specialist/dokter


De voordelen van Software tuning op maat:
 
  • Brandstof besparing (software tuning verdient zich zelf terug)
  • Veilig
  • Efficiënt
  • Nauwkeurig
  • Katalysator minder snel verstopt
  • Meer vermogen en koppel
  • De CO2-uitstoot blijft gelijk
  • Betere bescherming van de motor
  • Roetfilter gaat langer mee
  • Positieve invloed op het rijgedrag

De basis van Tuning

Het motormanagementsysteem van een auto regelt de inspuiting, nokkenaspositie, ontstekingstiming, luchtdruk en inspuitdruk van de motor. Dit doet het aan de hand van het toerental en de motorbelasting. Deze instructies staan in de ECU weggeschreven in de ‘mappen’. Om de instructies voor de motor aan te passen, moeten we dus de mappen aanpassen. Er wordt dan ook vaak gesproken over ‘remapping’, oftewel chiptuning.

De ECU kan uitgelezen en herschreven worden door gebruik te maken van de OBD-poort. Als dat door de fabrikant beveiligd is, wordt er vaak gekozen voor een directe verbinding met het ECU of voor het vervangen van de chip. Vandaar de naam ‘chiptuning’. Al deze methoden leiden uiteindelijk tot eenzelfde eindresultaat.

OBD tuning:

Hierbij maken we gebruik van de parameters in de software van de computers. Deze worden op professionele manier uitgelezen, aangepast en weer ingelezen. Dit geeft zonder meer het mooiste resultaat voor wat betreft het verloop van de koppel -en vermogenskromme.

Powerboxtuning:

 Is een manier van tunen die alleen toegepast kan worden in Common Rail motoren. Deze box wordt tussen de raildruksensor en de computer geplaatst om zo de parameters te beïnvloeden. Dit is niet alleen een zeer snelle manier van tunen, maar ook het resultaat is verbluffend, tegen een zeer gunstige prijs.

Chiptuning:

Tenslotte wordt toegepast indien het geen common rail motor betreft en de software niet eenvoudig is aan te passen, omdat de gegevens simpelweg niet beschikbaar zijn. De computer wordt gedemonteerd en na aanpassing van de eeprom weer gemonteerd.

De nieuwste ontwikkelingen op het gebied van tuning heeft geresulteerd in een uitbreiding van de dienstverlening. Zo worden niet alleen personenauto's voorzien van meer vermogen, maar is het ook mogelijk om deze kennis in andere sectoren te gebruiken. Gezien het feit dat tuning brandstof besparend is kunt u zich voorstellen dat de transportwereld en de landbouwmechanisatie zeer geïnteresseerd zijn in deze technologie. Door de huidige brandstofprijzen is een besparing van 2 tot 3 procent al een reden om hier dieper op in te gaan.
 

Software tuning op maat

Wat is chiptuning?

 

Chiptuning is het afstellen van een motor voor betere prestaties. In elke auto bevindt zich tegenwoordig een computer. Deze computer stuurt de motor aan en wordt het motormanagement of de ECU (Electronic Control Unit) genoemd. Het motormanagement is het brein van de motor en regelt de motorloop aan de hand van diverse waarden, waaronder de turbodruk, de gaspedaalstand en inspuithoeveelheid. Door de software aan te passen stellen we de motor anders af. Indien mogelijk verwijderen wij standaard de snelheidsbegrenzer van de auto.

Als uw auto bij ons de werkplaats binnenkomt doorlopen wij een aantal stappen om uiteindelijk uw auto te kunnen tunen. Als eerste controleren wij op de laatste softwareversie van uw auto bij de fabrikant. Als dat gedaan is gaan wij kijken op welke manier wij de software uit de ECU kunnen krijgen. Dit kan op meerdere manieren gebeuren:

1. Wij lezen de software uit via de diagnose-stekker (OBD) van de auto.

2. Wij moeten de ECU uitbouwen en openmaken om hem vervolgens direct op de ECU te lezen.

3. Wij moeten de ECU uitbouwen en openmaken om de chip waar alle informatie op staat los te solderen en uit te kunnen lezen(meestal bij oudere auto's voor 2000).

 

Als wij de software uitgelezen hebben op een van de 3 bovenstaande manieren dan slaan wij dat op in onze database. Vervolgens gaat de programmeur aan de slag en maakt de aanpassingen in de software aan de hand van uw wensen.  Om het extra vermogen te krijgen of brandstof besparing moeten de waarden in de software veranderd worden. Als al deze aanpassingen voltooid zijn slaat de programmeur deze aangepaste softwareversie op als zijnde getuned en kunnen wij die weer terug schrijven in de ECU. Hierbij gebruiken wij dezelfde aansluitingen die wij nodig hebben om de software uit te kunnen lezen.
 

Opnieuw afstellen van de motor
 

De autofabrikant heeft standaard de motoren op een bepaalde waarden afgesteld. Aan de hand van technische gegevens van de motor (turbo, brandstofpomp en aandrijflijn) bepalen wij nieuwe instellingen. Wij willen op een veilige manier het maximaal haalbare realiseren op basis van u wensen. Een verbeterde rijbeleving is bij ons net zo belangrijk als het verhogen van vermogen en koppel.


Waarom tunen fabrikanten niet?
 

Fabrikanten leveren motoren in diverse modellen. De motoren worden zo ontwikkeld dat ze passen in het productaanbod. Uit kostenoogpunt wordt één motorblok dan ook in diverse vermogensuitvoeringen geleverd. Hierdoor ontstaan er marges die wij benutten.
 

Tunen is een vak
 

Alle motoren zijn tegenwoordig van een geavanceerde inspuittechniek voorzien. Bij dieselmotoren wordt de laatste jaren meer gebruik gemaakt van common rail techniek met pïezo injectoren en bij benzinemotoren zien we steeds vaker een direct inspuiting. Veel kennis en ervaring is dan ook noodzakelijk voor tunen.


Een optimale verhouding van het lucht/brandstofmengsel
Air Fuel Ratio


Bij chiptuning passen wij diverse parameters in het motormanagementsysteem aan. Door iets meer lucht toe te voeren en meer brandstof in te spuiten levert je motor meer vermogen. Het is dan wel van belang dat het lucht/brandstofmengsel in een optimale verhouding blijft. Hier besteden wij dan ook ruim aandacht aan.

 

Een optimaal brandstofmengsel komt de levensduur ten goede en zorgt voor minder vervuiling. Een te rijk mengsel geeft een hoger verbruik en meer vervuiling. Een arm mengsel heeft een hogere motortemperatuur en het niet goed oppakken als gevolg.

 

Bijkomstigheid van onze chiptuning is dat je auto zuiniger rijdt doordat de motor minder toeren hoeft te maken en er geen brandstof verloren gaat. Daarnaast beschik je over meer koppel zodat je eerder in een hogere versnelling kunt rijden.

Tuningen volgens de allerhoogste eisen van TÜV

Wij tunen met TÜV gecertificerde software. De CO2 en verbruiksmeting in een ECE-cyclus blijven bij ons dan ook minimaal gelijk.

 

Bij de chiptuningen die wij ontwikkelen houden wij de emissiewaarden onder controle. De motor stellen we zó af dat de CO2-uitstoot en het brandstofverbruik minimaal gelijk blijven. Daarbij bootsen wij op onze testbank een ECE-cyclus na met een uitlaatgasanalyse. Voor auto’s in een voordelig belastingtarief is een uitlaatgasanalyse belangrijk om aan de normen van de overheid te blijven voldoen. Tuningen van Autobedrijf Hong-Paul verzekeren je van nog meer rijplezier!

Eco Tuning

Bij elke turbo-diesel motor is Ecotuning beschikbaar (Eco Optimalisatie). De naam maakt het al duidelijk, bij Eco tuning wordt uw auto volledig afgesteld op brandstofbesparing. Met Ecotuning wordt de brandstofinspuiting compleet geoptimaliseerd. De lucht brandstofverhouding word dusdanig gefinetuned dat besparing mogelijk is. U zult merken dat de auto er beter, soepeler, stiller en niet te vergeten, zuiniger van loopt! Brandstofbesparing tot 25% is hiermee haalbaar! En last but not least: Door de optimalisatie zal uw auto in sommige gevallen ook enkele pk's extra krijgen!
 

Normale Chiptuning


Dit is de 'standaard' chiptuning zoals deze ook bij autodealers wordt aangeboden. Uiteraard is chiptuning nooit standaard. Chiptuning is altijd maatwerk. De software wordt speciaal voor uw auto geschreven. Geen enkele auto is het zelfde! Tevens bij gelijkblijvend rijgedrag zal ook hier uw brandstofverbruik minder worden! Chiptuning is uitermate geschikt voor auto's die caravans moeten trekken. Na chiptuning beschikt de auto over meer koppel (trekkracht) waardoor u onder andere in de bergen niet het volledige motorvermogen hoeft aan te spreken. Dit komt vervolgens ten goede voor de motor, rijcomfort en het brandstofverbruik!

Maximum Tuning

Met normale chiptuning wordt nooit de maximale grens opgezocht. Auto's zijn een massa product en worden van fabriek af opgeleverd met en flinke marge. Dit mede omdat een massaproduct overal ter wereld moet kunnen presteren, dus ook in de stoffige, warme woestijnen van Dubai en in de extreme kou op de Noordpool. In Europa zijn deze condities allemaal veel beter en met chiptuning wordt een stukje van deze marge weggehaald. Met Maximum tuning gaan we nog een stapje verder. De auto wordt nog verder geoptimaliseerd en de maximale grens zal opgezocht gaan worden. Vooral de inspuiting en turbodruk zullen verder verhoogd worden. Het nadeel hiervan is dat het verbruik meestal hoger komt te liggen dan van fabriek af. Het voordeel: Véél meer vermogen! Maximum tuning ligt qua prijs hoger dan de reguliere tuning. Dit komt mede doordat de softwareaanpassing meer tijd vraagt.