Automatische Transmissie Specialist
Autobedrijf Hong-Paul werkt al jaren met Automatische Transmissie, van diagnose tot volledige reparatie/onderhoud. Steeds meer auto’s worden tegenwoordig uitgerust met een automatische versnellingsbak. Autobedrijf Hong-Paul heeft de juiste kennis en apparatuur in huis om uw automatische transmissie te onderhouden. Tijdig onderhoud aan uw automatische transmissie verhoogd de levensduur en kan problemen voorkomen.
De service van Autobedrijf Hong-Paul bestaat uit:
- Tuning
- Revisie/rebuild
- Spoelen
- Uitlezen en aanpassen
- Software update
- Diagnose storing
- Elektronica storingen lokaliseren in TCU
- Onderhoud/reparatie
- Automatische transmissie specialist/dokter
De volgende typen automatische versnellingsbakken hebben wij ervaring:
- Elektronisch gestuurde automatische transmissie
- Sequentiële versnellingsbak
- Halfautomatische versnellingsbak
- Elektro-hydraulische versnellingsbak
- Dubbelekoppelingversnellingsbak
- Automatische versnellingsbak
- Tiptronic
- Continu Variabele Transmissie
Een automatische versnellingsbak of automatische transmissie is een versnellingsbak waarbij na het inschakelen van de versnelling niet meer hoeft te worden geschakeld. Het schakelen van de verschillende versnellingen kan bij deze versnellingsbak geschieden door het hydraulisch vastzetten of lossen van koppelingen die in verbinding staan met de verschillende assen van het tandwielstelsel (het planetaire stelsel). Dergelijke automaten hebben net als handgeschakelde versnellingsbakken een aantal vaste overbrengingen, ook wel trappen genoemd Een ander soort automaat is bijvoorbeeld de continu variabele transmissie of Variomatic, die geen vaste overbrenging heeft. Er zijn ook halfautomatische versnellingsbakken die automatisch bediend kunnen worden, echter met een automatische versnellingsbak zijn de individuele versnellingen niet te kiezen, met een halfautomaat wel.
Het merk Oldsmobile introduceerde in 1939 de eerste auto met een automatische versnellingsbak.
De meeste moderne (Europese) automaten hebben 4 of 5 trappen, terwijl de automaten in modellen met krachtige motoren 6,7 of 8 zelfs 9 trappen hebben. In de Verenigde Staten is de automaat standaard: 99% van de autobezitters rijdt ermee. Veel Amerikanen kunnen niet eens schakelen. In Nederland en België zijn automaten in opkomst, maar nog steeds vooral in trek bij bezitters van exclusieve auto's. Ze kunnen een
oplossing zijn voor mensen die moeite hebben meerdere dingen tegelijk te doen.
Werking conventionele automaat
Door de geregelde oliedruk in de versnellingsbak wordt bij een juist toerental geschakeld naar een hogere versnelling. Zodra de auto afremt, schakelt de versnellingsbak terug naar een lagere versnelling. Zodra er gestopt wordt, schakelt de versnellingsbak automatisch terug naar de laagste versnelling. Bij stilstand is het noodzakelijk de rem ingedrukt (ingetrapt) te houden, of de auto in de 'N'-stand (Neutraal) te schakelen.
Bij moderne transmissies regelt de transmissiemodule aan de hand van een aantal sensoren (van de motor en de transmissie) de druk en de schakelmomenten af. Hierdoor reageert de transmissie sneller en verloopt het schakelen comfortabeler.Moderne automaten zijn vaak in een aparte stand volledig manueel (maar zonder koppeling, dus eigenlijk als een halfautomatische versnellingsbak) te bedienen. Men kan dan kiezen tussen automatisch of handmatig schakelen. Kiest men voor handmatig, dan zal de gangwissel toch automatisch terugschakelen als de snelheid te laag wordt.
Variomatic
Automaten werden in Nederland beroemd door autofabrikant DAF, die in 1958 het innovatieve systeem Variomatic introduceerde. Dit systeem werkt traploos en verschilt daardoor van het hierboven beschreven systeem. De Variomatic werd gelanceerd als betaalbare automaat op de DAF 600. Het systeem, dat werkt met een riem die over variabele poelies loopt had als (onbedoelde) bijwerking dat de auto net zo hard achteruit kon rijden als vooruit. Het resulteerde in georganiseerde wedstrijden 'achteruitrijden' met o.a. de DAF 66. Ook de Volvo 343 was ervan voorzien.In verbeterde vorm onder de naam CVT, met een metalen schakelband in plaats van de riem, zijn na het opgaan van DAF in Volvo de Subaru Justy en de Ford Fiesta ermee geleverd. Terwijl de gewone automaat vooral op exclusieve auto's voorkwam, gold de Variomatic als een systeem voor oude vrouwtjes en werd spottend 'truttenschudder met jarretelaandrijving' genoemd. De Variomatic werd dan ook na enige jaren door het publiek afgeserveerd. Sinds het begin van de 21e eeuw wordt hij echter in sterk verbeterde vorm weer gebruikt door Audi onder de naam Multitronic. Het systeem heeft een oneindig aantal versnellingen en rijdt daardoor bijna zonder enige schok. Hybride auto's als de Toyota Prius zijn eveneens met een CVT uitgerust.
Tiptronic
Tiptronic is de handelsbenaming van een door de firma Porsche ontwikkeld halfautomatisch transmissiesysteem. De naam Tiptronic werd voor het eerst gebruikt voor de automatische transmissie van de Porsche 964 uit 1989. Een Tiptronic versnellingspook heeft in de linkersleuf de voor een automaat gebruikelijke standen (P-R-N-D-3-2-1), maar vanuit de stand "D" bestaat er een verbinding naar een parallele sleuf rechts. In deze sleuf schakelt men handmatig. Een beweging naar voren (aangeduid met een "+") schakelt op; een beweging naar achteren ("-") schakelt naar de lgere versnellingen. In de Tiptronic S, die voor het eerst in de Porsche 993 beschikbaar was, werd deze bediening uitgevoerd met zogenaamde 'paddles', aan het stuurwiel bevestigde hendeltjes. De overbrenging van de bediening gebeurt electrisch, sommige fabrikanten hebben inmiddels ook toetsen op het stuurwiel die de commando's overbrengen via infrarood of radiosignalen. Alhoewel Tiptronic een door Porsche geregistreerd handelsmerk is, gebruiken de merken Volkswagen en Audi deze aanduiding al sinds de jaren 90 voor hun automatische versnelingen. De tiptronic was in eerste instantie voor de autosport ontwikkeld teneinde een zeer snelle schakeling mogelijk te maken zonder al te veel tijd verlies door ontkoppelen. Een tiptronic zal automatisch terugschakelen als bepaalde lastgrenzen bereikt worden (de zogenaamde 'kickdown') om motorschade te voorkomen.
De DSG laat zich omschrijven als twee versnellingsbakken ineen. De 1e, 3e, 5e (en soms zelfs 7e) versnelling liggen op de ene as, de 2e, 4e en 6e op de andere. De in de DSG-versnellingsbak ingebouwde dubbele koppeling maakt het mogelijk vrijwel ononderbroken, dus zeer efficiënt en comfortabel van versnelling te wisselen. DSG laat zich bedienen als een ‘normale’ automaat maar rijdt heel erg veel comfortabeler dan een conventionele automaat. Meer info over DSG kijk op DSG en Dubbele Koppeling Techniek.