DSG 0AM DSG-7 DQ200 Versnellingsbak
Mogelijke problemen met een DSG of S-tronic versnellingsbak:
- DSG of S-tronic versnellingsbak schokt.
- DSG of S-tronic koppeling slipt.
- DSG of S-tronic versnellingsbak geeft vreemde geluiden.
- DSG of S-tronic versnellingsbak trilt.
- DSG of S-tronic schiet uit de versnelling.
- De achteruit van de DSG of S-tronic functioneert niet.
- DSG of S-tronic versnellingsbak schakelt alleen nog in even versnellingen.
- DSG of S-tronic versnellingsbak schakelt alleen nog in oneven versnellingen.
- DSG of S-tronic versnellingsbak schakelt niet verder dan 3e of 4e versnelling.
- DSG of S-tronic versnellingsbak blijft hangen op 1 versnelling.
- DSG of S-tronic versnellingsbak schakelt hard in de versnelling.
- DSG of S-tronic versnellingsbak basis afstelling onvoltooid.
- DSG of S-tronic versnellingsbak heeft foutcode P2711 onaannemelijk schakelverloop.
- DSG of S-tronic versnellingsbak bromt en trilt in de versnelling tijdens rustig gas geven bij koude motor.
De service van Autobedrijf Hong-Paul bestaat uit:
- Lagerset vervangen
- Schakelvorken vervangen
- Versnellingsbak revisie
- Tandwiel vervangen
- Synchromeshringen vervangen
- DSG of S-tronic koppeling vervangen/revisie
- DSG of S-tronic software
- S-tronic Dokter
- Dokter S-tronic
- S-tronic Specialist/Dokter
- S-tronic Specialist
DSG (Double Shift Gear) versnellingsbak behoort tot een van de beste automatische versnellingsbakken die er op dit moment zijn. De DSG combineert met dubbele koppeling de sportiviteit en het lage brandstofverbruik van een handbak met het comfort van een automaat.
Een groot nadeel van deze automaten is dat het niet een op maat gemaakt product is. Daarnaast heeft het veel voorkomende problemen als trillingen en het ongewenst terugschakelen bij acceleratie. Bent u daarom op zoek naar een blijvende oplossing? Wij lossen graag dit probleem voor u op.
Welke VAG DSG/S-tronic versnellingsbakken passen wij aan?
De DSG of S-tronic versnellingsbakken die wij softwarematig op maat maken zijn:
- DQ200 7-Versnellingsbak met droge koppeling (ook de MQB).
- DQ250 6-versnellingsbak met natte koppeling (ook de MQB).
- DQ500 7-versnellingsbak met natte koppeling (ook de MQB).
- DL501 7-versnellingsbak met elektro-hydraulisch gecontroleerde dubbele koppeling.
- DL382 7-versnellingsbak met elektro-hydraulisch gecontroleerde dubbele koppeling (ook de MQB).
- DQ400e 6-versnellingsbak met natte koppeling (ook de MQB).
- DQ200e 7-Versnellingsbak met droge koppeling (ook de MQB).
- DQ511 10-versnellingsbak met natte koppeling in de toekomst.
- DQ380 7-versnellingsbak met natte koppeling in de toekomst.
DSG of S-tronic ‘Stage One’ tuning:
De basistuning (stage 1) omvat het verhogen van de koppelbegrenzer in de DSG software, samen met het verhogen van de schakeldruk. Tevens verwijderen we de ‘kickdown’ in de manuele modus. Immers: als het gaspedaal wordt ingetrapt schakelt de DSG onnodig terug voordat de auto uiteindelijk accelereert. Voor dieselauto’s met veel koppel is dit onnodig, zelfs onwenselijk, en is het beter om in dezelfde versnelling te blijven.
Vreemd genoeg activeert de DSG versnellingsbak in de originele software de kickdown, ondanks dat de manuele stand is geselecteerd. Ook zal de bak, zelfs in de manuele stand, automatisch opschakelen bij een vast ingestelde toerenbegrenzer. Door de DSG software aan te passen, zal de bak in de manuele stand niet opschakelen, maar hier de motorbegrenzer aanhouden. Door zowel de kickdown, als de toerenbegrenzer aan te passen, wordt de wagen ook ideaal voor mensen die van echt rauwe snelheid houden. Nu maakt het niet meer uit of je op het circuit of op de Duitse Autobahn rijdt.
Maar dat is nog niet alles. We verwijderen ook het automatisch opschakelen bij maximaal toerental. Bij benzinemotoren gaan we het maximale toerental verhogen en bij dieselmotoren gaan we het maximale toerental juist verlagen. Waarom? Simpel. Het is bekend dat de versnellingsbak in de originele DSG software configuratie zal opschakelen bij 6.800 rpm. Dat is natuurlijk geen probleem voor een standaardwagen, maar modellen met een grotere turbo willen het liefst nog wel even doortrekken tot een veel hoger toerental. Desgewenst verhogen we daarom het toerental.
Ook bij de dieselmotoren zorgen we voor verbetering. Zoals iedereen weet, gaat bij moderne dieselmotoren de versnellingsbak pas schakelen tussen de 4.800 en 5.000 rpm. Dat is jammer, want het maximale vermogen van een dieselmotor ligt rond de 4.000 rpm. Dus is het verstandig om bij de diesel het maximale toerental te verlagen (behalve in de hoogste versnelling, natuurlijk). Zo voorkomen we dat de wagen niet nutteloos doortrekt, maar dat de motor beter in zijn optimale toerenbereik blijft. Dat is niet alleen beter voor het rijgedrag en voor het rijgevoel, maar kan bovendien aanzienlijk schelen in het brandstofverbruik
Problemen met de DSG of S-tronic versnellingsbak:
- Trillingen bij het overschakelen:
Wanneer de auto trilt bij het optrekken of bij het overschakelen van 1 naar 2 dan heeft de DSG versnellingsbak waarschijnlijk schade opgelopen. Wij kunnen dit softwarematig verminderen, verhelpen en voorkomen.
- Inhouden van de motor:
Als je langzaam rijdt en plotseling wilt versnellen dan reageert de auto slecht. Wanneer je dan te veel gas geeft en de automaat hierdoor terugschakelt dan schiet de auto vooruit. Dit probleem heeft in de meeste gevallen te maken met koppeling slijtage. Softwarematig kunnen wij dit verhelpen waardoor de auto vlot reageert.
- Trillen bij ondertoeren:
In veel DSG automaten zitten software versies waarbij je vanaf ongeveer 58 km/u, 1.200 rpm, al in de 7e versnelling zit. Wanneer je dan licht accelereert dan gaat de motor en de bak door ondertoeren trillen. Dit probleem kunnen wij verhelpen door de toerentallen aan te passen waardoor deze hoger worden gezet.
- Sportstand te overdreven:
Voor veel mensen met een DSG versnellingsbak is het “S” programma te overdreven. De auto maakt te veel motorgeluid en verbruikt meer doordat er te vroeg teruggeschakeld wordt. Het “S” programma kunnen wij zo aanpassen dat het wat minder heftig is. Na de aanpassing is het programma geschikter voor stadsverkeer of om sportief te rijden.
- Ongewenste kickdown:
Als het gaspedaal wordt ingetrapt schakelt de DSG onnodig terug. De automaat schakelt dan eerst terug voordat de auto accelereert. Voor dieselauto’s met veel koppel is dit onnodig en is het beter om in dezelfde versnelling te blijven. Dit is een veel voorkomend probleem en kunnen wij probleemloos softwarematig voor je aanpassen.
Voordelen en dé oplossing met DSG of S-tronic tuning
Per versnellingsbak zijn er diverse mogelijkheden om de DSG of Stronic te optimaliseren. Zo kunnen wij onder andere het D + S programma aanpassen, het toerental naar wens aanpassen en de ongewenste downshift verminderen.Koppel verhogen | |
Koppelbegrenzer verwijderen | |
De schakeltijd verbeteren (± 20ms) | |
Het maximale schakeltoerental verhogen | |
Launch Control toerental aanpassing |